torsdag 31 december 2015

Årets första och sista inlägg....


Väntplats bana 12 Eslövs Flygplats (ESME). Sommaren 2015.
Stämmer det...... Har haft fullt upp i flygklubben på Eslövs flygfält som ordförande och kan konstatera att EFKs verksamhet har mer än dubblat omsättningen på flygtimmarna under året (från 450 till över 900 flygtimmar :-)
 
Det ser ljust ut inför 2016 med 3 stycken flygmaskiner, bra med verksamhet på flygfältet i PPL skolan, Navigationstävlingar, grillkvällar mm. Om allt går i lås så kanske EFK gör en nyinvestering också.......


Passade på att ta mörkerbehörighet under våren som gick...... har jag kikat på en annan behörighetskurs som startar i vår och det är nästa steg...... (får väl spara utrymme för att skriva mer om det 2016).

Tänk om Eslövs kommun som äger flygfältet hade återmonterat banbelysningen som plockades ner när banan vreds och asfalterades år 2011?

Detta är en av de saker som många piloter saknar på fältet. Vi i flygklubben har under de senaste åren haft många gästande piloter från utlandet som blivit medlemmar under ex sin studietid på Högskolan i Lund. Vi väntar en ökning av medlemmar då ESS och MAX IV börjar etableras strax utanför Lund.
Då kan vi göra skäl för "Eslövs International" nämligen att bli ett komplett flygfält med verksamhet för allmänflyget. Det är mer än vad Stockholm kan skryta med :-)
Så Eslövs kommun nu kör vi :-)

Gott nytt Flygår
Jörgen